Alla inlägg under augusti 2007

Av soli - 31 augusti 2007 04:22

Igår muppade nätet upp sig (såklart fick jag för mig att det är min lilla kines som tillslut börjat läsa min blog och anser att det är skadligt). Så idag ringed Tobias (som fick för sig att de stängt av nätet pga alla hans filmer och TV serier) till CNC och de ska skicka en fixare att fixa med nätet.

Det ringer
T: Ska du vara i lght idag?
S: Japp
T: Bra, för de kommer att skicka en fixare.
S: jaha, vad ska han göra då? Hålla på med datorerna?
T: vet inte, fixa. Han kommer att ringa innan på din mobil och prata kinesiska. Du kan väl ringa mig ifall de inte kommit innan kl 14.
(OBS! När något ska levereras eller att någon ska komma ochfixa ngt, så ringer de alltid och pratar kinesiska jättelänge, tills man hinner avbryta dem med ett "I don’t speak Chinese". Då slänger de på luren och sen ringer det oftast på dörren)
S: ok

Så min uppgift idag är att vänta på fixaren och sen såklart ha ångest över att släppa in honom i lght och titta på när han ska fixa. Som Anna-Karin uttryckte det "det är säkert bara en spik som måste lindas om".

Av soli - 29 augusti 2007 12:36

En ny fantastisk, spännande och något skakig film från Kina.


Sue-Li cyklar från universitetet till stationen. Hon riskerar allt för konsten, will she make it safely to the cykelmannen? You will experience the obstacles she faces every day and you will know the truth of riding a bicycle in Beijing.


Av soli - 29 augusti 2007 03:53

Igår var vi och åt Peking Anka på en jättemysig restaurang som så klart låg i en Hutong. Det har blivit lite kallare här och igår kunde man sitta ute, utan att svettas. Underbart!

Efter att jag ätit Peking anka så sover jag alltid jättedåligt. Känner mig alltid så varm och kan inte djupsova. Jag tror att det är för att anka är "heaty". Drack två glas vattenmelonjuice som ska vara "cooling", men det hjälpte inte.

Idag är det strålande väder igen och svalare än det varit på länge, därför la jag till leggings till dagens outfit...


Laddar upp bilder på människor den här gången. 1.Tobias imorse på väg till jobbet. 2. En grön öl, som 4. Christin drack igår. 3. Anna och Tove.


Av soli - 28 augusti 2007 10:01

Whiiiiiiiiii!!!!

Nu är det bara 6 dagar tills jag kommer hem, whiiiiiiii!!!!


Då kommer jag att släppa lös min inre bridezilla!


En liten "set back" dock med konfettibomberna på bröllopsfesten, som jag inte riktigt har kunnat smälta......konefettit färgar av sig. INTE BRA! Tobias tycker att vi ska skippa dem, men jag vet inte om jag kan göra det. Hardock lagt upp som förslag till min man att byta ut konfettibomberna mot en Hot Shot buffé. Men jag har himla svårt att släppa taget om bomberna. Skit.


/LH 

Av soli - 27 augusti 2007 11:48

Idag skulle jag gå till banken och betala telefonnräkningen. Det var 120 nummer före mig i kön. Väntade i 15 minuter och då hade inte ens "min kö" (kassatjänst), bytt nummer en enda gång. Det blev ingen inbetalning. Nu ska Tobias lägga upp telfonräkningen på autogiro istället.

Av soli - 27 augusti 2007 10:50

Det här inlägget tänkte jag skriva igår, men det blir idag istället. Och jag är medveten om att jag kommer låta som en bortskämd snorunge, men jag måste få ut det ur mitt system.


Ok, mat och kina


Hemma när man går på restaurang så får man ju alltid in förrätten först, sen kommer huvudrätten och sist efterrätten. Alla som har betsällt får in sina rätter samtidigt. I Kina praktiserar man inte detta på samma sätt. När man går på västerländsk restaurang så kan man få sitta och vänta tills alla i sällskapet har ätit upp innan man får sin mat. Förrätter och efterrätter kan komma in när som helst. Servitriserna tar din order, de dubbelcheckar den och sen kommer maten in..... och allt är helt fel. Ofta kan man se sin mat vara påväg till ett annat bord. Ibland får man inte in sin mat alls. Jag tror att deras största problem är att de har alldeles för många som jobbar på varje restaurang och att ingen av dem bryr sig. Det kan komma en och börja ta din order, sen kommer en annan och avbryter och tar över blocket och börjar skriva ner fortsättingen av ordern. Det kommer en tredje och en fjärde och kollar dina lappar på bordet och stryker för det som du har fått. Det kommer en femte med ris och en sjätte med vatten. För ett par veckor sedan var vi på en dumpling-restaurang, som har världens godaste dumplings. Som vanligt blir det ngt fel och de kommer in med fel dumplings (OMG). Anyway, efter middagen så ville de att vi skulle fylla i en enkät om vår upplevelse och som belöning så skulle man få en voucher för gratis dumplings. Den skulle vara anonym, så vi passade på att vara ärliga. På en punkt fick de "disappointed". Det blev värsta rama-skriet när de fick syn på "disappointed"-boxen med ett kryss i. Flickan kunde inte förstå att vi fyllt i "disappointed " och det måste ju vara något fel. Det slutatde med att en lite mer senior servitör kom in och frågade om varför vi kryssat i fel box. Vi fick vår voucher och sen gick vi, men jag fick känslan av att någons jobb hängde löst. Vi ska tillbaka dit på onsdag och nåde dem och vi får in fel dumplings då!?!?!?


/LH


Laddar upp några bilder från ett restaurankök.

Av soli - 26 augusti 2007 14:44

Idag har det varit kallt, typ. Brrr. Det regnade hela natten och har varit ungefär 20 grader ute. Jag har därför haft jeans på mig.

Vi åkte ut till Dashanzi, som är ett konstdistrikt, med en massa flojdiga gallerier och mysiga cafeer. I gamla fabrikslokaler så visas foton och tavlor från både kända och okända kinseiska konstnärer. Det var jättemysigt och härligt att bara kunna gå runt och slappa. Det kändes verkligen inte som Kina utom mer som NY på en varm höstdag! Priserna kändes verkligen mer som NY än som Kina.


Insåg att jag behöver printa upp lite visitkort. Det ska bli mitt projekt nästa vecka, eller när jag kommer tillbaka. Kan bara inte komma på vad det ska stå. Jag tror att jag ska lägga till en ny titel, LH dvs, lyxhustru!?


Nu är det bara 9 dagar tills jag kommer hem, whiiiiii!!!!!


Lägger upp lite bilder från idag.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards