Alla inlägg under februari 2010

Av soli - 24 februari 2010 02:14

I Stokholm har vi tunnelbanekultur, man låter folk stiga av innan man stigerpå, man upplåter säten till folk som är äldre, man tittar inte på folk etc.

I Singapore har man absolut INTE tunnelbanekultur. Istället har man hisskultur.

Man håller dörrarna öppna med hissknapparna, man packar inte hissen proppfull (utan väntar på nästa ist), man trycker på våningen som de andra ska till om man vet var de bor, man hälsar på folk. Även hissarna är mycket artiga, de annonserar vilken våning man är på samt om hissen är på g upp eller ner samt att dörrarna öppnas och stängs. Det här med hissknapparna är mycket, mycket intressant. I Sverige så har man kanske en knapp för att hålla dörrarna öppna, här har man både en för att öppna och stänga. Folk är generellt väldigt snabba med att trycka på dessa knappar och även i en proppfull hiss, kan man alltid se ett litet finger som trycker in dessa knappar. Idag hände två saker. När vi kom till jobbet så var det en person som tjuvtryckte på stängknappen, trots att den såg oss komma mot hissen.  Den andra saken var mycket bisarr. Vi hade lämnat Olle på dagis och fick vänta lite på hissen. När hissen väl kommer säger den "Sorry to keep you waiting". För det första så kändes det väldigt A.I och för det andra, om någon skulle vara sur för att den fick vänta på hissen, är det verkligen hissens fel, och skulle man då känna sig mindre sur efter att hissen bett om ursäkt....?

Av soli - 20 februari 2010 14:59

bara småuppdateringar. 


Vi har äntligen fått våra AC-problem under kontroll. Vårt tak i hallen och i vårt sovrum fick brytas upp för att rören och isoleringen skulle bytas. 

Vi var på Singapore zoo idag. Olle sa "apa".

Det verkar vara snökaos i Sverige.

Vi har inte snökaos här.

Det skulle behöva regna här.

Vi ska åka till Peking i slutet på mars (konfa) och tar med oss vårt entourage (Olle, mamma och Ioleen)

Vi har två planerade besök innan sommaren (Farmor och Farfar och Robin, Elin och Zeke).

Olle ska få en kusin och en syssling.

Vi har en "financial adviser" (FA) som tvingat in oss i ett slags sparande.

Vår FA, gillar oss och är kompis med min morbror, så hon bjöd oss på middag härom veckan, men jag hade en liten magsjuka just då, så jag spydde upp all mat 5 min efter att vi lämnat restaurangen.



kram

From SIngaporeliv 2
From SIngaporeliv 2

Familjen Jansson-Larsson matar giraffer.

Sen

Av soli - 20 februari 2010 14:44

Den här veckan var en kort vecka då kineserna har firat nyår. Vi är nu inne i tigerns år (som tydligen ska vara ett sugår, för att det är en metalltiger....) och man börjar med att äta "reunion dinner" på aftonen, som var i lördags. Sen har vi i två dagar hälsat på en miljon släktingar och gett bort miljarders apelsiner, biljoner små röda paket med pengar i, ätit ziljoners småkakor. Man visar sin respekt till de äldre genom att hälsa på dem i åldersordning och släktordning. Sen ger man (om man är gift) bort små röda kuvert med pengar i till alla som är ogifta och yngre än sig. Nu är jag gift och är tvungen att ge bort pengar :-(.  MEN vi går inte bara minus längre!!! Olle cashade in rejält och fick tom ett rött kuvert av en främlig (för att han var så söt!!! (olle alltså, inte främligen)). 

Man kan iaf säga att nyåret här firas lugnare än i Kina, där vi trodde att 3e världskriget hade kommit. Här i Singapore är minsann raketer och smällare förbjudna. 

From SIngaporeliv 2

Olle i sin lilla kinesdräkt!

From SIngaporeliv 2

Mamma med sin 3e faster.

From SIngaporeliv 2

Min mammas 3e farbror (som är superlik min morfar), Ioleen och Olle. Min mammas 3e farbror är gift med hennes tredje fasters mans andra syster och kallas däför för 2a faster.

From SIngaporeliv 2

Min mammas 2a farbrors fru.

From SIngaporeliv 2

Några släktingar.

Av soli - 20 februari 2010 14:29

Så ber jag om ursäkt för att det blivit otroligt lite bloggande på sista tiden. 


Nu, över till andra saker.


Det har hänt mycket på sista tiden. Så sen vi kom hem från Sverige så har jag verkligen kommit igång med jobbandet. Har jobbat ungefär 80% så jag varit hemma en gång i veckan. Torsdagar, som jag brukar vara ledig på, är nämligen min svenska mamma-gruppdag. Ett gäng svenska mammor med bebisar i Olles ålder träffas hos varandra och fikar. Olle är i princip äldst och när vi träffade mammorna och bebisarna för första gången så låg Olle i startgroparna för att börja gå, medan de andra var nöjda med att ligga och jollra på golvet alt i sin mammas famn. Jag var helt svettig av att springa efter Olle och lyfta bort eventuella saker som han gärna ville dra ner....ljuslyktor, statyer, foton, telefoner, små brickbord, etc. MEN nu har äääääääntligen de andra barnen börjat krypa och gå (och Olle har lugnat ner sig). Det är härligt att se hur de andra mammorna svettas nu för tiden :-D.  Det jag vill säga är att det som hänt är att Olle har blivit en liten pojke. Han tycker om att bada, dansa, köra sin bil och äta ägg och ost. Han kan även säga "fisk", "klocka" och "dörr", men inte "mamma" och "pappa". 

Det absolut största som kommer hända nu, är att Olle kommer börja dagis på måndag. Jag är såklart jätteorolig och ältar detta tyst för mig själv. Hur ska de kunna få Olle att sova, kommer de ha koll på honom, kommer han känna sig ensam, kommer han få dansa och pilla på saker som han tycker om, kommer han gilla maten, kommer han kunna dricka ur sin flaska själv, hur märker de att han har bajsat m.m Olle är ju så hiiiimla speciell och hur ska de kunna ta hand om min hiiiimla speciella och intelligenta son?!?!


Mamma orolig, Olle superspeciellt genibarn...........



From SIngaporeliv 2

Såhär såg det ut efter mamma-gruppsfika hos oss. Olle blev helt ställd när barnen pillada på hans prylar.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards