Alla inlägg under maj 2008

Av soli - 29 maj 2008 10:39

Fick jag en helt sjuk huvudvärk. Tänkte att om jag lägger mig så kanske den försvinner. Vaknade av en dröm 3.30 Drömde att jag var med i den nya Indiana Jones filmen och att de bankade kristallskallen i mitt huvud.....jag tror att det var all biokemi som lämnade mitt huvud.


Av soli - 28 maj 2008 21:04

Idag hade jag stora tentan och klarade mig!!! JEHU!!!! Nu är det bara att disputera. Helt sjukt. Stora tentan är verkligen något som jag har haft ångest över i 5 år. Kändes som om jag bara fick frågor på saker som jag inte kunde, såsom fermentering i yougurtbakterier eller hur blodkroppar fungerar eller varför tävlingscyklister har kortare livslängd än andra människor......

Det var en pärs, men de var väldigt snälla.

Om någon inte vet vad stora tentan är så är det en munta med tre professorer. Litteratur är 1128 sidor grundläggande biokemi och artiklar från en tidskrift, Trends in Biochemical Sciences,  under senaste året. 


JEHUUUUUUUU!!!!! Nu ska jag bara jobba och träffa kompisar. 

Av soli - 16 maj 2008 05:26

Så det har varit mycket läsande i min bok. Jag börjar närma mig slutet på min pluggperiod och nästa vecka måste jag börja packa. 


Anyway, något fantastiskt hände i varje fall häromdagen. Jag och Tobias har ju kollat ganska mycket på House och i Tisdags hände det! Jag lyckades ställa rätt diagnos redan efter första symptomet!!!!!! Jag ba: Ungen har Porphyria.

Det jag vill säga är att lite biokemi har kanske sjunkit in ändå.....finns en massa obs-rutor i min bok som beskriver konstiga metaboliska sjukdomar. 

Så det kanske finns hopp trots allt!


Förövrigt så är jag själv här. Tobias är på en helt galen resa i Ryssland med jobbet och kommer hem på söndag. 


Men igår ringde iaf Mia på telefon och höll mig sällsis i typ 2 timmar! 

Av soli - 12 maj 2008 12:39

Det har ju varit jorbävning här. Vi, jag och Tobias kände ingenting. Men Maria ringde mig för en stund sedan. Det hade skakat jättemycket nere i SOHO som bara  ligger mellan 5-10 km härifrån......Folk hade sprungit ut på gatorna. 

Det ska tydligen komma ett till skalv i natt, så vi får väl se vad som händer då. Men vi är iaf ok!


Av soli - 9 maj 2008 03:56

Precis idag, för ett år sedan, lämnade jag Stockholm och kom hit. Och, Oh Boy, vad jag har förändrats! Jag kan några ord på mandarin och har träffat nya vänner. Hur som helst, jag är närmre min disputation än jag någonsin varit och min tjänstledighet tar slut den här månaden. Mycket kommer att hända från Maj nu och Maj nästa år....kan hända att vi inte blir kvar i Kina!?

 


Av soli - 8 maj 2008 07:26

Bygget är bättre än TV.


Anyway, nu har bygget  gått in i en andra fas, där man bygger mycket formar samt gjuter. I natt höll de dock på med någon slags borr och borrade i betong...hela natten.


Pratade i telefon med Tobias idag och kollade ut lite snabbt på bygget. Får se detta!


Man har kilat fast plankor (två plankors bredd) runt lyftkranen och sitter och gör något på denna stabila kosntruktion. Det kanske inte framgår av bilden, men det ser i princip ut som när man ska stänga en kartong, som har fyra flappar som lock, alltså att man kilar fast dem i varandra......aaahhhh. Dessutom så vajade hela lyftkranen.


I vårt område så har man utlyst en fototävling. Man ska "Capture the spirit of the oylmpic games"...det här kan nog bli mitt bidrag. 

Av soli - 5 maj 2008 03:44

Just det, vi fick himla intressant info från agent Martin om boendepriser under OS. I det nybyggda området bredvid oss, Cosmopolite, så hade man hyrt ut en lägenhet för 80 000 rmb under Augusti!!!!!!


Jag vill tillägga att det var en 1:a på kanske 76 kvm. Om man typ är 8 pers och delar så blir det ju bara 10 000 per skalle. Det som kommer komma som en chock för de här personerna är att i 76 kinesiska kvm är alla garderober och allmänna ytor inkluderade som lobby, hiss etc. Vi kollade på några av dessa 1:or och de kanske är 45-55 kvm stora, knappt. Trångt!



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards