Alla inlägg under december 2007

Av soli - 31 december 2007 10:43

Nyårsafton firades stilla med en middag på Kagen och helkväll på en klubb som hette Cargo. Mycket speciellt med bara en massa lokala människor. Miss Chai prutade i dörren så att vi bara behövde betala 100 pix/skalle istället för 150 (som om det någonsin skulle hända i Stockholm) och sen trängde vi oss ner i ett par soffor (som bara var till för folk som betalat 2000 rmb eller lovade att spendera samma summa i baren). Vi hade superkul och dansade hela natten. Gick och la oss klockan 5 på morgonen.

Lägger upp lite bilder tagna av Tobias med kvällens accesoar, en cigarr.....





Av soli - 31 december 2007 05:34

Jag har fått klagomål på min inlevelse och känsla i mitt skrivande här.


Min slutsats är att när jag inte är själv så lägger jag all min energi och känsla på det riktiga livet och inte på min blog.


Eller så kan det vara så att de enda som läser den här bloggen faktiskt är här och hälsar på.....


Lägger upp lite bilder tagna uppe på en kulle som finns mitt i staden. man har en fantastisk utsikt över hela Beijing. Det var jättekallt. Lägger också upp en bild på ett av de tusentals jättegulliga barn som finns här, de ser ut som små dockor.

Av soli - 30 december 2007 16:15

Vi har fått nya gäster. Tobias familj har åkt hem och nu är Kim, Anna-Karin, Ulrika och Jasmine här!

Vi har champagne brunchat och promenerat runt i hutongerna samt varit på silkmarknaden.

Vi ska boka in muren-besök och skräddar-fittings. Vi ska shoppa och bruncha!

Har dessutom registrerat dem så vi inte ska få någon ny varning av polisen. 


Av soli - 25 december 2007 00:00

Vi har ett ganska hektiskt schema den här veckan. Det är mycket som ska shoppas och ses innan lördag och vi har inte råd att bli försenade. Idag blev vi dock massivt försenade!

När man kommer till Kina och inte ska bo på hotell så har man 24 timmar på sig att anmäla sin närvaro till polisen. Jag och Tobias är anmälda, men iom att Tobias familj bara ska stanna i en vecka, så tänkte vi att det är ju lite kort tid och vem kommer någonsin kolla det.
När vi kommer ut från vårt område så står det 3 poliser där och en kvinna från public security bureau där och frågar o vi har våra papper!!! I am not kidding. Det slutar med att vi måste hämta våra pass, anmäla oss till management och sen får alla våra gäster en skriftlig varning från polisen! En som jobbar på management säger dock: ”det är inte så farligt med en varning, det är bara för att polisen ska kunna visa att de jobbar.” Uppenbarligen kan man åka på att betala 500 rmb/pers.

Oh, igår var det den sämsta luften någonsin sen vi kom hit. Det blir svart när man snyter sig, huuuuu.


Av soli - 24 december 2007 00:00

God Jul!


Igår var vi på champagne brunch (fantastisk som vanligt). Inte ens min mastodont förkylning kunde hindra mig från att gulpa champagne och äta beluga! Har bokat in samma brunch till nästa vecka.


Tobias föräldrar är här och vi har shoppat hela dagen (känns det som). Jag åkte med familjen till Yashow för att de ville sy upp en massa saker. Efter det åkte jag med Maria och Anna-Karin till stickerian (för att hämta upp mina koftor) och glasögonmarkanden. De köpte 2 par var. Man kan få bågar och glas för endast ett par hundralappar.

Tobias tog sina föräldrar till Carrerfour och handlade julmat.

Eftersom jag och Tobias är så dåliga på att planera så handlade vi vår aklappar typ en timme innan middagen (det blev dvd-boxar till alla). Oh, Tobias mamma fick även en blomsterlåda som hon had espanat på men inte köpt i somras.

Jag fick en massa fina saker, böcker, almanacka, en t-shirt, hudlotion, pengar , champagne och godis (YUUUUUUM).

Vi pratade med släkten och hade jättemysigt. Jobbigt bara att vara helt sjukt förkyld.





Av soli - 21 december 2007 06:49

Jag har lagom till jul och alla besök blivit förkyld. Bara för att jag började bli lite mallig, typ "Tobias-är-sjuk-,men-inte-jag-för-jag-har-druckit-så-mkt-grönt-te och-tränat-så-jag-kommer-inte-att-bli-sjuk!".

Whyyyyyyyyyyyyyyy?!?! Typiskt, bara för att man ser frram emot att få lite ledigt, så klappar hela kroppen ner :-(


Ikväll ska vi dessutom ha besök av Tobias kollegor, Sunny + hennes man och Kent. Det ska bli trevligt, vi ska äta skagenröra, kött och bea! Kineser (och då menar jag det hela asiatiska folkslaget) är intresserade av mat. Men Kent är superintresserad av mat, så det ska bli spännande att se vad han tycker om den svenska maten. Jag vet inte om jag skrev detta förut, men Kent är så intresserad av mat att när han skulle vara ansvarig för NN "happy hour" (då vanliga mskor tar med sig lite snacks) så var Kent ledig dagen innan för att förbreda mat. 


Imorgon kommer även Tobias familj hit. Det ska bli så himla kul att fira jul med familjen! 

Av soli - 18 december 2007 07:35

Det är kallt här....och torrt. Detta resulterar i att man får stötar av alla metallföremål.  Det kan inte vara hälsosamt. Jag skrev förut om hur en av de värsta upplevelserna i mitt liv var att riva av plast från bäddmadrasserna (med spiralfjädrar i) och sen flytta dem. Jag ryser när jag tänker på det.Vad ska man göra för att inte få stötar. En puss kan bli en pina. Att hänga upp sina kläder på krokarna gör ont. Jag försöker att gå så att det inte blir någon friktion mellan min kropp och armarna, om det skulle vara så att man laddar upp sig själv. Att öppna dörren är typ som att sitta i elektriska stolen. Man kanske ska gnida in sig med sköljmedel eller balsam? Börjar undra ifall alla saker är gjorda av ebonit och det finns en liten kines med ett kattskinn som han går runt och gnider in allt med.

Jag och Tobias har kommit på en ny sång.

Melodi Ebony och Ivory.

Texten går: Ebonit och Kaaatskinn lever i perfekt harmoni!

Av soli - 17 december 2007 03:50

Ok, så i lördags så skulle vi ha åkt skidor med Tobias jobb. Saken är den att vi  var uppe alldelles för sent i fredags på julfesten, så vi skippade skidåkningen och åkte istället direkt till resorten som alla skulle bo på. Det gick fö jättesmidigt att åka dit, vi åkte med tunnelbanelinje 5 längts norrut och sen tog vi en taxi därifrån. Så den här resorten är känd för sina varma källor. Vi badade och sen käkade vi bankettmiddag (med hudnra tusen rätter) med Tobias kollegor. Alla är jättegulliga och det skålades hej vilt med kinesisk alkohol och man delade ut lite presenter till folk som varit med och gjort bra saker under året. I Kina gillar man att dricka och här visar man respekt genom att gå och skåla med sina vänner och de som är högre upp i hierarkin. Tyckte lite synd om högsta chefen, som var tvungen att dricka hela tiden. Personligen så kommer det dröja länge innan jag dricker kinesiskt brännvin igen. Anyway, efter middagen så gick vi och sjöng karaoke. Tobias och jag sjöng bla Mamma Mia och vi  blev en sådan hit att jag blev inbjuden på Novo Nordisk kinesiska nyårsfirande för att entertaina. Tobias har ju redan lovat att han ska spela gitarr, så Jennier sa: It would be great of you could come and perform with Tobias. Jennifer såg helt sjukt imponerad ut av vårt framträdande, hehe. Efter karaoken och alldeles för mycket öl så badade vi igen. Kom hem igår förmiddag och var helt slut....idag nyser jag 

Laddar upp lite bilder.

Resorten, familjen Sunny (Tobias RA) sjunger, Tobias sjunger, jag sjunger och för att varje fest ska bli lyckad: ett fat med frukt( obsa, tomaterna), öl och yougurth....


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards