Alla inlägg under oktober 2007

Av soli - 31 oktober 2007 14:01

Jag har precis kollat, för första gången, på Gudfadern. Alltså, I don't get it? Vad är det som är så fantastiskt?  Varken skådepeleriet eller historien var särskildt "captivating". En ung Al Pacino var typ ganska snygg, men för övrigt.  Man kanske måste se 2an direkt efter, eller? Måste man kanske se den i ett  sammanhang där man tar hänsyn till att det kanske inte gjorts liknande filmer på den tiden och att inga andra maffia-filmer skulle gjorts om inte denna blivit gjord.  Handlingen enligt mig: Han sitter  tyst i början och sen skjuter han några. Han åker till Italien och kommer tillbaka för att ta sin pappas plats. Det är som Ciderhusreglerna, en kille åker iväg och kommer tillbaka. Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att den ligger 1a på imdbs 250 bästa filmer, snälla.

Av soli - 31 oktober 2007 13:58

Så är det kallt och jättekallt i vår lägenhet. igår när jag gick och la mig var det 17 grader i sovrummet. Jag la mig med kläder på och 4 täcken. När jag vaknade i morse var det 15 grader i rummet. Vi måste skaffa något slags värme element. Jag har varit hemma idag och läst biokemi. Varit invirad i min filt och haft mössa på mig hela dagen.




Av soli - 30 oktober 2007 06:51

"Hey, I'm a shy girl. Pretty and petite. What's  my destiny?"


Av soli - 30 oktober 2007 04:13

Så nu börjar det bli rejält kallt här och fortfarande 2 veckor kvar till värmen. Oh, ett fel har smugit sig in under ett tidigare inlägg, vi har inte värme här på uni förrän den 1a Nov, inte den 1a Okt, så det är ganska kallt här i mitt skrivrum, som tur är står det minst 8 datorer i det här rummet.

Igår var jag kvar ganska sent på labbet och när jag cyklade hem, så uppstod ett nytt fel på min cykel. Nu låser sig kedjan. Det är precis lika random som att den hoppar av. Jag måste nog snart köpa en ny cykel, och då ska det bli en ihopfällbar. Laddar upp två bilder, min middag igår, en sorts kyklingkebab (grillad kyckling med riven gurka) YUM bara 3, 5 rmb.

Och sen något jag såg idag. En elcykel med handvärmare.

Av soli - 28 oktober 2007 15:01

Idag har det varit strålande sol och klar himmel. Jag fick sällskap av Tove idag på promenad till Ritan parken, som ligger i dryga 3 km härifrån. Det är en jättefin park som ligger i det gamla ambassadområdet. Vi stannade på Zara och käkade lunch på Grandmas. Jättehärligt att se himmelen och Tove berättade att sådana här dagar blir vanligare på vintern. Efter en så himla varm sommar så ser jag faktiskt fram emot vinter, om de bara kan slå på värmen. Min tid i lägenheten spenderas framför TV eller dator invirad i ett täcke med dubbla strumpor.

Helgen har gått jättefort och i fredags gick jag tillsammans med Sara, Anna och Tove på en fest som hölls av danska trainees från ambassaden. Tjejen som bjudit in Sara och Anna, har varit och krigat i Irak?!! Hon berättade att när man säkrade hus i Irak, så var det alltid en som sprang in först och typ sparkade in dörren. Hon var alltid den andra som gick in efter insparken med sitt vapen högt draget..... Anyway, det var en trevlig fest och vi träffade lite nya människor samt att lägenheten låg i ett ambassad "compound", vilket betydde att de hade värme!!!! Måndag imorgon och snar kommer Tobias hem. Måste köpa sneakers och göra mitt visitkort:-)


Laddar upp lite bilder från Ritanparken idag.


Av soli - 25 oktober 2007 11:13

Idag åkte Tobias till SF och ska vara borta en hel vecka. För er som känner mig så har ni nog redan förstått att detta ses som ett problem av mig, då jag helt enkelt hatar att var själv och pallar inte det. Så för att inte stänga in mig i lägenheten och bli helt handlingsförlamad, som absolut är ett möjligt scenario, så har jag gett mig själv uppgifter, usch. Så när Tobias är borta så ska jag dels, köpa ett par nya sneakers (inte pirat, för jag pallar inte att shoppa på jobbiga ställen själv), göra ett visitkort och få det utprintat (kan bli ett problem då jag tror att de i printaffären bara pratar kinesiska) och kanske åka ut till sommarpalatset och promenera (urk). Detta kan verka som helt vanliga bestyr som normala människor inte skulle ha problem med, men bara att skriva dessa uppgifter ger mig obehag. Jag ska vara stark och ge mig ut i mänskligheten. BE STRONG!!!!


Av soli - 24 oktober 2007 07:31

Så nu har man äntligen installerat TV-apparater på linje 13. Man visar mest nyheter och eftersom det är kongress i stan (om jag har förstått det rätt så har man det var 5e år och bestämmer hur nästa 5 år ska se ut) och eftersom man har valt in nya medlemmar, typ i kongressen, så pratas det mycket om det, Anyway, man varvar dessa rapporter med lite reklamfilmer om mango-pajer och tandkräm samt lite OS-reklam (stora glada folkmassor i luftiga vita kläder som springer med brinnande facklor till pampiga trummor). Idag visades det också en mycket patriotisk operasång om Kina/Peking. En operasångare svävade, inklippt, över muren och andra sighter runt om i Peking. Man varavde honom med bilder på skördetröskor som spottar ur sig vete och lite kolkraftverk. Efter detta mastodontstycke så kommer ett inslag om………. Meg Ryan?! Kanske ett 15 minuter-klipp om henne fast det verkade mest om hennes privatliv. Man visar klipp och kyss-scener från filmer med Dennis Quaid och sen ett från Proof of Life med Russel Crowe.  Sen visar man lite klipp från filmer med Thom Hanksu.


Av soli - 24 oktober 2007 07:30

Jag lär mig hela tiden en massa nya förkortningar, som exempelvis ABC, JAP, GLBT m.m Det är helt ok, iom att Tobias kommunicerar mycket med sina egna påhittade förkortningar, som CT, DOJIP eller TCT.
Idag var tunnelbanan sen, vilket fick resultatet, ännu mer folk på tåget. Som tur var fick båda jag och Tobias sittplatser. Jag slog undan en person med min macbook…typ, för att få sitta. Det är ofta så fullt på tåget att vakterna, som står på perrongen trycker in folk i vagnarna. Man hör hur luften pressas ur folks lungor, när det i en redan full vagn ska in 20 personer till. Häromdagen kom jag till Xizhimen (den västra stationen) där alla tåg på linje 13 vänder. Asmycket folk stod på perrongen och väntade på tåget, trots att det stod ett tåg inne på andra sidan, som var nedsläckt. Vakterna skrek till folk att vi skulle köa till andra sidan och att vi skulle stå två och två. Så folk stod och köade ”snällt” tills tåget som var släckt helt plötsligt tändes och vakterna skrek ”Spring, spring, det är det här tåget!!” (eller något liknande). Det som är roligast i det hela är att medan alla skriker, springer och puttas för att komma in i det andra tåget så står vakterna och skrattar åt oss ……… jättemycket! Kinesisk humor?
Igår när jag skulle cykla hem från uni så började det bli mörkt. Jag hatar att köra i skymning och att cykla i Peking i skymning är nog värre, en miljon cyklister, utan lampor på cykel eller vid sidan av vägen, ska ta sig fram på vägar som är jobbiga att cykla på i dagsljus. Förvånansvärt nog så funkar min taktik -undvik att titta på folk- förvånansvärt bra i mörkret också.
I morse, på väg från stationen till Beida, så börjar det regna och min kedja på cykeln hoppar två gånger. Hissen psykar ur och åker först ner till -1 och sen upp till 5 för att sedan åka ner till 4an där jag jobbar.
Igår fick jag lära mig en ny förkortning, TIC: This is China.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards