Alla inlägg under februari 2008

Av soli - 28 februari 2008 08:27

Expressen har tydligen en Kina-bloggare?!?! Jag tycker lite synd om honom...dels är han inte lika rolig som jag och dels skriver inga läsare  kommentarer om det inte handlar om politik. Men han verkar iaf vara "out and about" reser, och äter konstiga saker han har dessutom en tolk!  Undrar hur många läsare han har?  Han verkar dessutom bo här i området.

Jag har bollat med idén att börja skriva på engelska...för att nå ut till en bredare publik. Jag har ju så mycket att dela med mig av. Så igår extrapolerade jag från min besöksstatistik att om jag byter spåk så kan jag förvänta mig ca 25000 besökare varje dag!

Av soli - 27 februari 2008 09:53


Golfmin är ett uttryck som Kim har lärt mig. Det är när man pressar ihop munnen så att läpparna inte syns, som när golfare sätter en putt.


Igår fortsatte historien om vattenskadorna. På morgonen kommer två fixare för att känna på vårt golv. En halvtimme senare plingar vår granne på hos oss och presenterade sig (hon pratade engelska!). Det droppar vatten från hennes tak och hon hade ringt till vår land lady (som är asläskig) och ville att hon skulle stå för en reparation. Vår land lady, som tydligen hade varit väldigt fierce, sa att det skulle vi stå för, hon bor ju inte ens i lägenheten. Land ladyn, mailade Tobias om att våra lådor gjort att vattnet inte kunnat rinna ner och därför var det vårt fel. Tobias informerade henne om att våra lådor bara fördröjt hela grejen genom att suga upp det överflödiga vattnet plus att om det är vårt fel, hur kommer det sig att vi har fuktfläckar i vårt tak.... Anyway, hon backade och sa att hennes föräldrar (som inte pratar engelska och som vi har träffat ett par ggr) skulle komma över för att inspektera. De kommer och står ute och kollar och jag försöker förklara vad som hänt....."shwei...bin....brrrr....) typ det var vatten och sen is och kallt) De frågade lite om hur mycket vatten det varit (tror jag). De ringer sin dotter, som ringer management, som säger att de ska skicka upp en fixare. Land ladyn säger i telefon till mig att jag ska följa med ner till lägenheten under oss och vara med när managenment, hennes föräldrar och grannen ska inspektera och utröna vad som hänt...the blame game. Det ringer på dörren och där står en person från management och tre fixare (som alla blänger på mig). Vi går ner till vår granne och alla går ut för att kolla läckaget. Sen frågar de ifall jag vill kolla läckaget.... Jag lyckas slänga in en kommentar (som jag tror översatttes av vår granne) "har någon kollat lägenheten ovanför oss?" Ingen reaktion....Sen vill alla gå upp till vår lägenhet för att kolla.....vi går upp. Alla kollar, pratar kinesiska och fixarna ska stänga dörren (som då såklart kukar ur, vilket den har en tendens att göra) de börjar pilla med dörren och sen helt plötsligt börjar de snoka runt i köket och säger typ "oiiii". Jag blir helt störd och sen visar det sig att de vill ha olja för att olja dörren.....de tar matolja som de hittar och fixar dörren. Under tiden så blänger en av fixarna jättearg på mig och drar min land ladys mamma till sidan och börjar mumla..."ting bu dong....ruidien...." (förstår inget.....Sverige...). Jag blir helt paranoid och tror så klart att de tänker sätta dit oss för det här. Helt plötsligt säger en fixare "ok", och sen går alla.


Under hela den här incidenten så har jag golfmin.

Av soli - 25 februari 2008 05:35

Vår lägenhet håller som bekant på att falla sönder. Vi har fått en vattenskada i taket i tvättrummet och igår kom två fixare och inspekterade den. De öppnade dörren till AC-balkongen och såg att ett rör blivit helt förstört. Det har läckt från lägenheten ovanför och sen när det frusit så har röret spruckit. Vattnet har sen sugits upp av våra flyttkartonger som stått där ute. Fixarna slog bort (?) röret och det började forsa hett vatten.  I ca 20 minuter forsade det vatten.....Våra flyttkartonger var helt förstörda och när vi tog ut dem så fick vi vatten över hela golvet. Fixarna pillade och typ fixade röret. Sen kom det en städerska och städade bort vattnet och sen kom det två personer till och städade lite till fastän det redan var städat. Förvirring uppstod. Folk babblade på kinesiska och gick ut och in genom lägenhten. Jag och Tobias satt och tittade på. 



Av soli - 25 februari 2008 05:32

De sista åkte idag......snyft. Känns som alldeles för kort tid med en vecka bara. Men vi har hunnit med ganska mycket. Shoppa, shopp, shoppa.


Anyway, så nu är det tillbaka till gamla rutiner. Gå upp, jobba, äta och sova. Jag ska på allvar börja plugga till stora tentan nu (ångest) och försöka göra den i vår någon gång, så jag kommer hem någon gång april/maj.




Av soli - 22 februari 2008 02:48

Man firar kinesiskt nyår i 15 dagar här. Igår kulminerade det i en helt jävla galen raket/smällare frenzy!

Man har ju smällt lite rakter hela tiden, men igår blev de halt galna. I ca 5-6 timmar så var det 10 ggr mer fyrverkerier än det var på millenieskiftet hemma.  Jag och Tobias skulle gå och handla middag på en restaurang runt hörnet, it was like a war zone. Vi tog skydd bakom en bil, när en fyrverkeritårta (som kommer i storleken, bananlåda) hade vällt och sköt sina raketer in i ett hus. Det regnade ner papper och folk hade raketer som man kunde hålla i handen, som det inte hade någon kolla på och typ sköt in i folkmassorna. Det var jätteläskigt. Men nu är det över...tills nästa år.  

Av soli - 22 februari 2008 02:29

I Peking är det öppet jämt, jämt, jämt. har ladrig varit med om att det varit stängt någonsin, tills kinesiskt nyår. Vi åkte till tygmarknaden och ungeför 99% av alla affärer var stängda. Det hindrade mig dock inte från att köpa en massa tyg. Jag fick för mig att jag ska sy ett överkast.

Men hur som helst, det fanns massor med tyg och allehanda syprodukter. Tyvärr blir det nog bara et överkast utan vadd. Vaddståndet vill bara sälja hela rullar ā 50 eller 100 meter....


Lägger upp en bild från ett sidentygsstånd, yum!


När vi gick omkring tygmarknaden så kom vi till en liten gränd där dt fanns en marknad. En kille hade ett köttsånd och han hade precis fått in en gris. Lägger upp en bild på hans köttbord....yum....

Av soli - 20 februari 2008 04:34

I Kina kallas det ju inte kinesiskt nyår, utan spring festival. Igår var det verkligen vår, soligt och 8 grader varmt! För att fira in våren så smäller  man smällare och raketer. Vi var hemma och käkade middag hos Sunny i lördags och när vi skulle gå hem så tände de rakter!


Annars så har jag åkt runt med mamma och Jennifer till olika ställen. De har prutat och shoppat jättemycket, så vi kan behöva gå till posten och skicka hem ett paket.


Nu ska jag försöka dra iväg dem till tygmarknaden...äntligen får jag åka dit, den ska tydligen vara helt gigantisk. Hoppas att jag kan få lite inspiration, har inte sytt något sen jag kom hit, trots min nya symaskin.


Oh, jag har ju värsta blogg-stoffet. Måste bara få tid att sitta ner och skriva. Har även film till det inlägget. jag kan sukta er med att det handlar om Tobias och magdans :-)

Av soli - 17 februari 2008 10:51

Vår (fula) vardagsrumslampa har trillat ner från taket under tiden vi varit borta. Vår nya "Phillippino maid" kom hit en dag förra veckan och upptäckte att lampan trillat ner och krossats mot vårt vardagsrumsbord. Glaskärvor hade slungats ut i hela rummet och både bordet och vår TVmöbel har fått skador i trät. Dessutom så hade det slungats in skärvor i TV-skärmen (inte bra) och därför har det blivit en mycket störande prick i skärmen. Hoppas att vi kan få ngn slags ersättning för det. Alltså bordet var jag ändå inte så förtjust i , men TVn....... vår kära TV. Sigh


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards