Alla inlägg under januari 2008

Av soli - 17 januari 2008 02:54

I seem to be striking a nerve, med mitt JO -inlägg! Så nu tänker jag ranta om JO. Tänk vilken ära han bringat Sverige och verkligen satt vårt land på kartan när det gälller pingis! 


Vi gick inte till W-bar, för vi hade andra planer. Det var ju trots allt Kim och min sista kväll här i Peking.


För att fortsätta på mitt JO-tema så när vi skulle åka till vår middags-date, så bärjade Taxi chaffören prata med oss.


Taxi-chaffören: Blablablabla zhongguoren ma? (Typ: ni är inte från kina?) 

Jag: Bu shi, wo shi ruidienren (Nej, jag är från Sverige)

Taxi-chaffören gör typ tummen upp och säger samtidigt: Ruidien!

Sen säger han ngt som vi inte fattar och gör ngt med handen.

Jag: ting budong (förstår inte)

T-C:muttrar lite.

 Efter typ 20 sekunder så säger Kim: han menar nog ping-pong.

Jag: AHA, ping-pong (gör en grej med handedn)

T-C: AAAAHHHHH, pingu-pongo (typ) och sen Wåååaaallldääänäääeeerrrrr!


Jag önskade att jag hade kunnat säga till honom att JO var på sin restaurang.  Sigh.


ok, nu drar jag till Thailand (brun, äta gott och bli smal) Det är min prioriteringslista!


KRAAAAAAAM 

Av soli - 16 januari 2008 04:37

Igår gick vi och såg dels kinesiska akrobatik och en kung fu föreställning. Mycket underhållande med många rafflande nummer. Man kan säkert höra mig skrika av förtjusning i filmen.


Av soli - 16 januari 2008 04:27


HI! Sue

I am the headwaiter of the W-Bar. It is a good news for you the most famous table tennis player Waldner will be here on 2008.1.16 pm7:00. So you are too welcome to our bar.


best regards!

kim


Historien bakom detta mail är: För ett par veckor sedan efter ett par drinkar på Q-bar så gick vi förbi JOs restaurang/bar. Vi tog lite bilder som denna nedan och då kommer en kille utspringande och frågar ifall vi är svenskar. Han tar mitt kort och säger att han ska maila mig nästa gång JO är i stan. Är det här stort, eller vad?



Av soli - 15 januari 2008 04:40

Det är snorkallt här. Vi hade värmen på i sovrummet igår och vaknad ändå i 17 grader. brrrrrrr

Eftersom vi har en luftfuktare/renare så bildas det en massa kondens på vår fönsterruta. Igår var det is på rutorna...på insidan.

Av soli - 8 januari 2008 06:43

Häromnatten, så vaknade både Kim och Tobias av ett "bone chilling sound". Kim beskrev det som " att det drogs kedjor över döskallar", medan Tobias drog den analytiska slutsatsen "igår kom det en stor grävskopa till bygget".

Så hela dagen igår stod det en jättestor grävskopa på bygget. I natt började de gräva. Klockan kan ha varit 11 på kvällen och de höll väl på till 4 i morse. Massor av lastbilar fylldes med sten och kördes bort.

Alla sov ganska dåligt i natt (jag sov ifs dåligt för att jag har en helt galen träningsvärk och i princip skulle kunna sova genom ett kärnvapenkrig. Drömde att jag åkte pulka och var tvungen att dra min pulka upp för en låång, lång backe.....)

Anyway, när man ligger vaken under natten så börjar man få bra idéer. Tobias braiga idé, som kom till honom i natt, var att vi måste madrassera hela sovrummet....

Trots denn fantastiska ide´så optade Tobias för sin andra idé. Sova med öronproppar. Nu har iaf Kim åkt till Carrerfour för att köpa högtalare till Tobias iPhone så Tobias kan sova med öronproppar och fortfarande höra väckarklockan.


Laddar upp en bild på bygget från idag. Obsa att det inte är en enda person ute och jobbar....I guess they are all sleeping.


Av soli - 7 januari 2008 06:36

Vi  brukar ibland handla mat i en affär som heter Olé.


Olé kan vara världens dyraste affär. Man kan bla köpa torkade larver för 150000 rmb. Så fort man tar en sak från hyllan kommer det ett biträde och frontar. Allt är inslaget i plast och frukter och grönsaker är helt perfekta till form och färg samt ibland redan skalade! Det är som Tobias mamma säger, "det är som om de leker affär där".

Igår hade de körsbär i fruktdisken......213 eller 187 rmb? hur mycket vill du ha? Vi köpte istället 4 perfekta äpplen för 26 spänn. 

Av soli - 7 januari 2008 06:23

Nu när de flesta gäster har åkt hem (utom Kim), så börjar allt sakta gå tillbaka till det normala. Jag får tid att reflektera över saker.

Kim och jag åkte till Xidan och gick in i ett sprillans nytt köpcentrum. Fullt med affärer med skyltar och banderoller som det stod "opening soon" eller "coming soon" på. När vi kommer in i centrumet så står det en kille och delar ut lappar om en pizzeria, Mr Pizza. Jag borde vetat att det skulle blivit ett blog-inlägg, bara på det. Mr Pizza, har på sin flyer en kille som break dansar med en pizza och tex en pizza som heter Nude Shrimp....dessutom hade de tryckt upp en gigantisk banderoll med "Would you like to cook for yourself?" och "Comming Soon"

I know, jag ska inte skratta och bara vara jävligt nöjd att det finns skyltar på engelska överhuvudtaget, men jag kan inte rå för det. Detta gjorde att jag fick en idé till en business venture. När jag har lärt mig mandarin så ska jag ha en engelsk-text-på-skylt-hotline! Man ringer till mig och får rättstavning och översättning för sina skyltar. Kanske för 5 rmb per samtal? Jag kommer att bli rik!

Lägger upp en bild på Mr Pizzas banderoll samt namnet på en glasseria.

Av soli - 6 januari 2008 08:52

Även våra gäster har blivit fixerade vid vårt bygge. Man kan sitta en hel dag och titta. Så många frågor.

Häromdagen hade de invigning. De hade ställt upp lastbilar, en grävskopa och en liten scen. De la upp en massa jord i en hög (som jag antar att invigarna skulle gräva i) och det kom små skolbarnskör som tränade sång. Tyvärr missade vi invigningen.

 Vi vet fortfarande inte vad som ska byggas och ingen verkar veta. För ett tag sedan var det en person där med en ritning. Tobias försökte tom ta en bild av ritningen med sitt teleobjektiv.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards