Alla inlägg under mars 2010

Lim

Av soli - 8 mars 2010 03:14

Mina släktingar..... många är riktiga karaktärer.


Min mammas femte faster, auntie Bola, är gift med Lim. Lim har varit djuphavsdykare och berättar gärna om sina äventyr. Bla hur han räddade en oljerigg under en tyfon (då 4 andra dog). Han lossade tydligen ankaret men ramlade samtidigt ner i en sopcontainer full med glas och skadade handen så illa att läkarna ville amputera den. Lim hade dock försäkrat sin hand för 2 mille så försäkringsbolaget ville att de skulle operera istället. Som tur var så var det några tyska läkare här som höll på med den mest avancerade mikrokirurgin och de lyckades rädda handen. Lim, som är en väldigt stilig man, har osteoporos, för att han andats så mycket helium i sina dagar.  

Av soli - 6 mars 2010 02:06

Förutom middag hos min morbror så köpte vi nya glas, duralex, som inte splittras i en miljard små vassa knivar på vårt stengolv.

Vi åkte till China town och gick till de såkallade restaurang affärerna. Där säljer man gigantiska mixerstavar, förkläden, serverings outfits, tallrikar, skålar, glas, riskokare mm mm mm. Fick en bild på några gigantiska riskokare och tebollar.


From SIngaporeliv 2
From SIngaporeliv 2
From SIngaporeliv 2
Av soli - 6 mars 2010 01:46

Min släkt är minst sagt ganska så ....hur ska man utrycka det...känsliga för tecken. Tecken från något större än vi själva, såklart.

De flesta har ju sett spöken och alla kan berätta spöööökhistorier om kinesisk svart magi. Men det är ju såklart inte bara dåliga saker som man får tecken om. Mina båda morbröder spelar mycket på lotto och de letar alltid nummer som ska bringa dem tur så att de kan "touch lottery". Ofta händer det ngt som bringar fram ett nummer...någons födelsedag, ett bra telnummer, tärningsslag, ett OCR nummer på en speciell räkning etc, som ger en bra känsla. Det går ofta till såhär.....min morbror köper en dricka och den är otroligt god. På botten av flaskan så finns kanske ett nummer. "Whhaaaaa, det här numret vann 2000 dollar i förrgår." Ofta är också min morbor mycket nära att vinna, som att han spelade 00100 och det som vann, alltid i förrgår, är typ 00010.....

Som när min morfar dog (och nu har nog den här historein återberättats många ggr och det har säkert lagts på en hel del saker). När min morfar dog så hade han legat ganska länge på sjukhuset och det hade blivit en rätt så rejäl räkning. Räkningsnumret visade sig vara samma nummer som min morfar alltid spelat på varje vecka utan att vinna. För att hedra honom en sista gång så beslutade sig min familj för att en sista gång spela på hans nummer. Nu var det ngt konstigt lotto som också har med hästar att göra. Så man typ spelade ett nummer som var länkat till ngn häst i ngt lopp, det är med andra ord ett mycket intrikat system. Hur som helst, min morfars nummer vinner första vinsten och hästen som sprang loppat hette ngt i stil med...håll i er nu....typ "Forever paradise"....(very auspicous :-D) Min familj vinner inte bara tillräckligt för att betala räkningen  utan det blir även  pengar över. Fråga mig inte hur mkt det var, jag har ingen aning.

Häromdagen, sista dagen på det kinesiska nyåret, så var vi hemma hos min morbror och skulle käka den typiska Singaporeanska Lou Hei salladen. Vi skulle även dricka lite champagne och min morbror gjorde en stor grej av att öppna den där flaskan. Korken sköts ur, studsade i lampan och hamnade i min andra morbrors uppvikna byxben!!!!! De stirrade på varandra och whaaaaaaade!!!! Min morbror plockar snabbt upp den ur byxbenet och ger den till min andra morbror som snabbt och noggrannt kollar in den. -"Det här numret vann 2000 dollar i förrgår!!!!!!" Whhhhaaaaaaaa!!!!

From SIngaporeliv 2
From SIngaporeliv 2
From SIngaporeliv 2
From SIngaporeliv 2

Såklart fick jag inte en bild på korken i byxbenet.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards